THE END OF A SUMMER - JULIA HULSMANN TRIO - CD

18.90
674623
Artist: JULIA HULSMANN TRIO
Format: CD
Status: Ενημέρωση για την διαθεσιμότητα εντός 24 ωρών
Label: ECM RECORDS
Release Date: 28/06/2012
Number of Discs: 1
+
THE END OF A SUMMER - JULIA HULSMANN TRIO
Το The End Of A Summer, η πρώτη ηχογράφηση του τρίο της Julia Hülsmann με την ECM, είναι ένας κύκλος τραγουδιών χωρίς φωνή που χαρακτηρίζονται από το παίξιμο, την σύνθεση και τις αισθητικές επιλογές της επικεφαλής του σχήματος. Η Hülsmann έχει πει ότι «όλη η μουσική μου στρέφεται γύρω από τη μελωδία» και τα πάντα στη δουλειά της αναφέρονται σ’ αυτήν, ενώ μια ποιητική αίσθηση, πανταχού παρούσα, ενώνει τις συνθέσεις με το σχήμα, τα σόλο, τους αυτοσχεδιασμούς, ακόμα και την ίδια τη συνεργασία του γκρουπ.

Σπάνια βλέπει κανείς Γερμανικά τζαζ γκρουπ στην ECM. Όμως, η καθαρά περιγραφική μουσική του τρίο της Julia Hülsmann μας οδηγεί σε κάτι ευρύτερο από τη Γερμανική τζαζ. Η αίσθηση του μουσικού της προορισμού ενδυναμώθηκε με τις σπουδές της στη Νέα Υόρκη με τους Richie Beirach, Maria Schneider και Jane Ira Bloom.

Η τζαζ της ECM είναι ανάμεσα στις εμπειρίες που το σχήμα μοιράζεται, αλλά προσωπικά, έχουν εμπνευστεί από πολύ διαφορετικές μουσικές αναφορές.

Για παράδειγμα, ο ντράμερ Heinrich Köbberling ακούει παράλληλα στοιχεία στον «μινιμαλισμό» της χάουζ και της τέκνο και στη χαρά ενός κρουστού που πάλλεται σε μια τζαζ μπαλάντα.

Ο μπασίστας Marc Muellbauer που γράφει πολυσχιδή μουσική για το γκρουπ του Kaleidoscope -κάποτε πήρε μέρος σε εργαστήρια με τους Stockhausen και Kagel-, πιστεύει ότι η πολυπλοκότητα είναι ένα προφανές σημείο απ’ όπου μπορείς να αναγνωρίσεις την αξία της απλότητας. Στο σχήμα, λέει, «πολύ συχνά, η μουσική είναι ανάμεσα στις νότες».

Ο Muellbauer παίζει με την Hülsmann από το 1996, όταν και οι δυο ήταν στο Hochschule der Kunste του Βερολίνου και πέντε χρόνια μετά, ο Köbberling έγινε ο ντράμερ του σχήματος. Από τότε, έχουν αποκτήσει μεγάλο Γερμανικό κοινό «παρότι σπάνια παίζουμε μαζί σε παραστάσεις». Κυρίως επικεντρώνονται σε παραστάσεις με καλεσμένους τραγουδιστές και σε αφιερώματα ποίησης. Η ηχογράφηση με στίχους του E.E. Cummings και την φωνή της Rebekka Bakken (Scattering Poems, ACT 2003) κέρδισε το Γερμανικό Βραβείο Τζαζ και πέτυχε εξαιρετικές πωλήσεις. Ακολούθησαν δίσκοι και κονσέρτα με τους τραγουδιστές Anna Lauvergnac, Roger Cicero και Daniel Mattar.

Το λυρικό πνεύμα κυριαρχεί στην παρούσα αποκλειστικά ορχηστρική ηχογράφηση, για την οποία κινητήρια δύναμη υπήρξε ο Μanfred Eicher. Ο παραγωγός και η πιανίστα συναντήθηκαν για πρώτη φορά στο Jazzahead Festival στη Βρέμη το 2006 και αντάλλαξαν ιδέες που οδήγησαν στην ηχογράφηση του The End of a Summer στο Rainbow Studio στο Όσλο, τον Μάρτιο του 2008. (Τον ίδιο μήνα, τα μέλη του γκρουπ ήταν συντελεστές σε έναν δεύτερο δίσκο της ECM: στο Fasil με τον κιθαρίστα Marc Sinan το οποίο θα κυκλοφορήσει το 2009).

Το υλικό που χρησιμοποιείται στο The End of a Summer είναι συνθέσεις που έγιναν στην διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας, με πιο σύγχρονο το ομώνυμο κομμάτι του δίσκου, το οποίο «γράφτηκε στα γρήγορα, σε μια θλιμμένη περίοδο με το καλοκαίρι να εξαφανίζεται. Διαπραγματεύεται το αντίο, με ένα δακρυσμένο χαμόγελο».

Το «Sepia», είναι μια σύνθεση που βασίζει την έμπνευσή της στις χρωματικές του Picture in Black and White του Jobim. «Η μουσική άλλαξε κατά πολύ καθώς παιζόταν. Ξεκίνησε σαν μια αργή μπόσα αλλά η ηχογράφηση κατέληξε πιο ελεύθερη».

Το «Gelb» αντίθετα, είναι μια σύνθεση που το θέμα της σχετίζεται με την με την μπίτνικ συγγραφέα Ruth Weiss, «μέρος μιας σουίτας χρωμάτων… Ήθελα να συνθέσω κάτι απλό που να συναρπάζει».

To Not The End Of The World είναι από την εποχή της Hülsmann στην Νέα Υόρκη, μια σπουδή σε κατιούσα κλίμακα. Το «Senza», από την ίδια περίοδο, εξερευνά την πολυφωνία και τη αντίστιξη, καθώς το θέμα επιστρέφει κάθε φορά με έναν διαφορετικό τρόπο.

Η Hülsmann αναγνωρίζει στον πρώην δάσκαλό της Beirach, τη σημαντική παραίνεσή του, στο να βρει και να διατηρήσει μια αυθεντική φωνή στις συνθέσεις της. «Επέμενε στο ότι έπρεπε να σκάψω βαθειά στο υλικό μου και να ανακαλύψω ότι αυθεντικό υπάρχει εκεί».

Οι Muellbauer και Köbberling έχουν επίσης συμβάλλει με τις συνθέσεις τους. Η αρχική σύλληψη του Last One Out του Muellbauer, ήταν ένα κομμάτι για τρίο σαξόφωνο χωρίς αρμονίες. «Το παίξαμε με χίλιους δύο τρόπους ανάμεσά τους, το γρήγορο και το ανοιχτό παίξιμο. Τώρα το παίζουμε αργά και υπάρχουν πολλές συγχορδίες χωρίς αρμονία και η μελωδία δεν έρχεται παρά στο τέλος».

Το Konbawa του Köbberling («καλησπέρα» στα Ιαπωνικά) γράφτηκε το 1999 στην Νέα Υόρκη, και το Where In The World επίσης γιορτάζει την Νεοϋρκέζικη εμπειρία: «Πήγαινα κάθε εβδομάδα να ακούσω την μπάντα του Kurt Rosenwinkel. Είχαν ένα τραγούδι σε ¾ που πράγματι μου άρεσε και ήθελα να γράψω κάτι παραπλήσιο. Δοκίμασα αλλά δεν τα κατάφερα – και βγήκε κάτι τελείως διαφορετικό». Η Hülsmann λέει: «Σε αυτό το κομμάτι παίζω μόνο τις συγχορδίες που έγραψε ο Heinrich. Επιλεγμένες με εξαίρετο γούστο, πανέμορφες».

Όμως, με αυτή την έννοια, ακόμα και τοKiss From A Rose του τραγουδιστή της ποπ Seal ακούγεται σαν κομμάτι που θα μπορούσε να είχε γράψει η Hülsmann. Η επιμονή της να δουλεύει με την ουσία της μελωδίας και με σταθερή την άρνησή της να υπέρ-εξωραΐζει τη μουσική, την τοποθετούν στην παράδοση της τζαζ που περιλαμβάνει αδιάλλακτα πνεύματα όπως οι Monk, Carla Bley και Αhmad Jamal. Η ίδια, λέει για την μελωδία του Seal: «Την άκουσα στο ράδιο και μου άρεσε. Η αρχική διασκευή ήταν κάπως πομπώδης: έτσι, κάναμε τη μουσική μικρότερη και πιο προσωπική χωρίς να την αλλάξουμε πολύ – απλά τη βοηθήσαμε κάπως να αναπνεύσει».

Η Julia Hülsmann γεννήθηκε στη Βόννη το 1968 και ξεκίνησε να παίζει πιάνο στα έντεκά. Δημιούργησε το πρώτο της γκρουπ όταν ήταν 16 ετών. Το 1991 εγκαταστάθηκε στο Βερολίνο και έπαιξε στην Bundesjugend jazz orchestra κάτω από την διεύθυνση του Peter Herbolzheimer. Διδάσκει στο Βερολίνο και στο Ανόβερο και παίζει σε παραστάσεις με τους Marc Sinan, Celine Rudolph και άλλους καθώς επίσης και με τις δικά της σχήματα.

Ο μπασίστας Marc Muellbauer (γεννήθηκε το 1968 στο Λονδίνο) έχει επίσης το δικό του εννεαμελές γκρουπ, τους Kaleidoscope. Έχει παίξει σύγχρονη κλασική μουσική με την ορχήστρα United Berlin, Αργεντίνικο τάνγκο στο κουιντέτο Yira Yira καθώς επίσης και τζαζ με διαφορετικά σχήματα. Διδάσκει μπάσο στην Ακαδημία Hanns Eisler στο Βερολίνο.

Ο ντράμερ Heinrich Köbberling (γεννήθηκε το 1967 στο Bad Arolsen/Hessen) έχει δουλέψει με τους Aki Takase, Ernie Watts και πολλούς άλλους: Έχει παίξει σε περίπου 50 τζαζ άλμπουμ. Είναι μέλος του μετά-τέκνο/χάους γκρουπ 8doogymoto. Διδάσκει ντραμς στο FMB Conservatory της Λειψίας.

Το τρίο της Julia Hülsmann περιοδεύει σ’ όλη τη Γερμανία το φθινόπωρο και τον χειμώνα παρουσιάζοντας το The End of a Summer.