Kαλέστε μας για ενημέρωση παραγγελιών Δευτέρα - Παρασκευή 3-6 μμ

Ολόκληρη η ελληνική μουσική σε ένα βίντεο!

Η ελληνική μουσική μέσα από τα χρόνια σε ένα βίντεο!

Η ιστορία και η εξέλιξη 100+ ετών ελληνικής μουσικής, από το 1910 μέχρι σήμερα.

YouTube video

Ακόμα και αν δεν είσαι φαν, η ελληνική μουσική έχει μια μεγάλη ιστορία και, αναμφίβολα, αρκετά καλά στοιχεία. Αφετηρία της σύγχρονης ελληνικής μουσικής θεωρείται το ρεμπέτικο που πρωτοεμφανίζεται στις αρχές του 20ου αιώνα, με πρωτεργάτη τον Μάρκο Βαμβακάρη. Το ρεμπέτικο μετεξελίχθηκε στο λαϊκό τραγούδι των δεκαετιών του 1950-1960 με το μπουζούκι του Βασίλη Τσιτσάνη και του Μανώλη Χιώτη, και συνεχίζει να εξελίσσεται μέχρι και σήμερα.

Κάπου στα τέλη του ’60 γεννιέται και το έντεχνο. Έχει ως χαρακτηριστικό τους στίχους μελοποιημένης ποίησης και κύριους εκπροσώπους το Μίκη Θεοδωράκη και το Μάνο Χατζιδάκι. Στη δεκαετία του ’70 την εμφάνιση του κάνει και το ροκ στην Ελλάδα. Σήμερα, η ελληνική μουσική αποτελεί ένα κράμα ρεμπέτικων και λαϊκών επιρροών μαζί με ξενόφερτα στυλ και ακούσματα.

Τελευταία έχουμε δει αρκετά βιντεάκια που παρουσιάζουν την ιστορία μέσα από δεκαετίες. Καιρός ήταν να δούμε και κάτι για την ελληνική μουσική. Το εν λόγω βίντεο, που ανακαλύψαμε, ανήκει στο Νικόλα Ραπτάκη που, μαζί με την παρέα του, αφηγούνται μέσα από πάνω από σαράντα a capela βερσιόν ελληνικών τραγουδιών την εξέλιξη της ελληνικής μουσικής.

1910-1920-1930

Το βίντεο, αφιερωμένο στην ελληνική μουσική, ξεκινάει με το παραδοσιακό τραγούδι “Δεν σε θέλω πια”. Ηχογραφήθηκε στην Πόλη και τη Σμύρνη το 1910 από την Ελληνική Εστουδιαντίνα. Ακολουθεί το “Τα παιδιά της γειτονιάς σου”, originally του 1926 (σε πιο πρόσφατα χρόνια έχει γίνει διασκευή από τους Imam Baildi και την Ελένη Τσαλιγοπούλου). Τη δεκαετία του 1920 κλείνει το “Από ξένο τόπο”, ένα από τα πιο γνωστά μικρασιατικά τραγούδια. Περνώντας στην δεκαετία του ’30 ακούμε το “Μην περάσεις από τη γειτονιά μου”, χαρακτηριστικό ρεμπέτικο τραγούδι του Μάρκου Βαμβακάρη και το “Ζητάτε να σας πω” του Αττίκ. Αναφορικά, θα σας πω πως ο Κλέων Τριανταφύλλου ή Αττίκ θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες και στιχουργούς του 20ου αιώνα και το 10λεπτο αυτοσχεδιαστικό κομμάτι του κρύβει από πίσω μια αρκετά ενδιαφέρουσα και συγκινητική ιστορία.

1940-1950

Το ιστορικό “Μινόρε της Αυγής” του Μάρκου Βαμβακάρη ανοίγει τη δεκαετία του 1940. Ακολουθεί το τραγούδι “Το πρωί με ξυπνάς με φιλιά”. Αυτό πρωτοερμήνευσε μια από τις πιο κλασσικές φωνές στην ελληνική μουσική, η Σοφία Βέμπο. Το 1950 ξεκινάει η εξέλιξη του ρεμπέτικου σε λαϊκό με το “Τι σήμερα, τι αύριο, τι τώρα” του Βασίλη Τσιτσάνη. Και ακολουθεί η “Ταμπακιέρα” της Σοφίας Βέμπο. Επίσης το 1950, ακούγεται το “Αφού το θες” από το Μανώλη Χιώτη και τη Μαίρη Λίντα. Ο Χιώτης θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους δεξιοτέχνες του μπουζουκιού και ο δημιουργός του πρώτου κέντρου διασκέδασης. Ανάμεσα στους φαν του ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ Lyndon Johnson (που, μάλιστα, τον είχε καλέσει στο Λευκό Οίκο) και ο Jimi Hendrix!

ελληνική μουσική

1960-1970-1980

Τα ’60ς τα έχω πάντα στο μυαλό μου σαν σκηνή από ελληνική ταινία, εκείνη όπου όλοι, για απολύτως κανένα λόγο, τραγουδάνε και χορεύουν στα στενά κάποιου νησιού. Όχι τυχαία λοιπόν, το βίντεο ανοίγει τη δεκαετία με το“Υπομονή” του Γρηγόρη Μπιθικώτση, το οποίο τραγούδησε μαζί με την Αλίκη Βουγιουκλάκη στην ταινία “Μοντέρνα Σταχτοπούτα”. Ακολουθεί το “Τόσα Καλοκαίρια” του Δάκη, επίσης από ελληνική ταινία (“Γοργόνες και Μάγκες”). Η ελληνική μουσική του τότε χαρακτηρίζεται από αισιοδοξία και χίπικα vibes και ίσως ένα από τα χαρακτηριστικότερα κομμάτια της εποχής είναι“Το κορίτσι του Μάη” από τον Πασχάλη και τους Olympians, και ακόμα, το “Ο πιο καλός τραγουδιστής”(“Γεια σου, Γεια σου” κοινώς).

Τα ’70ς για τί άλλο θα μιλούσαν αν όχι για τη ντίσκο; Το κομμάτι “Στην Ντισκοτέκ” πρωτοτραγουδήθηκε από την Ελπίδα, όμως η πιο γνωστή εκδοχή του, πλέον, είναι εκείνη από τα Ημισκούμπρια. Στα ’80ς οι αφοί Κατσιμίχα τραγούδησαν για τη “Ρίτα” (το Ριτάκι) και ο Βαγγέλης Γερμανός υποσχέθηκε να μας πάει “Κρουαζιέρα”. Η Τάνια Τσανακλίδου τραγούδησε τον “Ανθρωπάκο” και η μυθική, πολυαγαπημένη (δηλώνω φαν, όπως κατάλαβες) Αλέξια δήλωσε πως “Τα κορίτσια ξενυχτάνε”.

1990

Αχ, αθάνατα 90ς ! Ίσως η καλύτερη μουσική δεκαετία παγκοσμίως. Η ελληνική μουσική των 90ς ήταν τέλεια γιατί τα είχε όλα: Σάκη Ρουβά και “1992”, “Δικός σου για πάντα” και Μιχάλη Ρακιντζή (pre-eurovision σκάνδαλο). “Ιεροσυλία” και Καίτη Γαρμπή στα καλύτερα της, λίγο έντεχνο με Ελευθερία Αρβανιτάκη και “Δυνατά-Δυνατά”. Ακόμα και Υπόγεια Ρεύματα με το “Μ’ αρέσει να μη λέω πολλά” και “Άκου Μάνα” από Active Member. Προσωπικό αγαπημένο, ο -κι εσύ λάμπεις Μπάμπη μου- Λάμπης Λιβιεράτος με το “Μπαμ και Κάτω”. Δόξα και τιμή στα 90ς.

2000

Και τα naughties όμως δεν πηγαίνανε πίσω. Η ελληνική μουσική των 90ς γέννησε μερικά αληθινά διαμάντια στο λαϊκό τραγούδι. Η Άννα Βίσση μας τραγούδαγε (από) “Αγάπη Υπερβολική”, ο Σάκης (ένας είναι) “Disco Girl” και η Έλενα Παπαρίζου μας έφερε την πρωτιά στην Eurovision με το “My Number One”. H Δέσποινα Βανδή υπέφερε για χάρη μας και ο Μαζό φόρεσε τη γούνα του στο “Gucci Φόρεμα”. Πόσες ντίβες να χωρέσει μια δεκαετία τελοσπάντων; Οι Onirama βάλανε το λιθαράκι τους στο ελληνικό pop-rock με το “Κλείσε τα μάτια”(not to be confused με τη σειρά-σταθμό του Παπακαλιάτη, που μας στιγμάτισε στα 2000ς).

Έπειτα ποιος ξεχνάει τις Hi5, το girl-band που δεν ήταν ποτέ (εγώ πάντως όχι); Αν και η καριέρα τους δεν κράτησε πολύ το “Ξέρω τι ζητάω” έμεινε στην ιστορία. Ακολουθεί τοΠιάνω Φωτιά” από Μπλε, που θα ορκιζόμουν ότι ήταν πιο παλιό. Η δεκαετία κλείνει με το “Όταν σ’ είχα πρωτοδεί”των Professional Sinnerz, που ποτέ δεν μπορώ να πω ότι μου άρεσε αλλά έχει κάτι κολλητικό, που σε κάνει να το τραγουδάς κάθε φορά που το ακούς.

2010

Κάτι η κρίση, κάτι η Μποφίλιου με “Το Μέτρημα”, κάπου στην αρχή των 2010ς, το ρίξαμε στο κλάμα. Ήρθαν και οι Μέλισσες με το “Έλεγες” και ο Αντώνης Ρέμος (που απορώ πως δεν είχε εμφανιστεί μέχρι τώρα) με το Έσπασε η νύχτα”, και εκεί μάθαμε τι θα πει χωρισμός. Φυσικά, δεν θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για 2010ς χωρίς να αναφέρουμε τον Παντελίδη (θεός ‘σχωρέστον) και τον ύμνο “Δεν ταιριάζετε σου λέω”. Τα “Ξημερώματα” του Κωσταντίνου Αργυρού προσπαθούν, αλλά δεν θα τον φτάσουν ποτέ τον αείμνηστο. Και κάπως έτσι φτάνουμε στην ελληνική μουσική του σήμερα, με το YouTube-φαινόμενο (31 εκατομμύρια views δεν’ και λίγα) της Μαρίνας Σάττι με τη “Μάντισσα”.

Item added to cart.
0 items - 0,00